Welkom In Jouw Yogabubbel

Yoga Nidra Vijfdaagse Dag 2

Goedemorgen lieve jij! Welkom bij de tweede dag van de Yoga Nidra Vijfdaagse. 

Yoga Nidra is een moment voor jezelf, een moment om alles even achter je te laten en weer op te laden. Yoga Nidra, ook wel slaapyoga, brengt je lichaam en geest in een diepe ontspanning. Je mag zo ontspannen mogelijk gaan liggen en je hoeft alleen maar te luisteren.

Vandaag staat in het teken van de ademhaling. 

 

Ik ben lucht

Lucht ademen we in en uit. Dat houdt ons in leven en bepaald ook onze kwaliteit van leven. Als we kort ademhalen zijn we vaak moeiig, downig, laag in energie als we rustig en diep ademhalen kunnen we meer energie ervaren en beter ontspannen. In ademhaling staat voor nieuwe energie en de uitademhaling voor loslaten en ontspannen.

 

Daarnaast kunnen we alleen ademhalen in het nu. Dus door ons op onze ademhaling te richten brengen we onze aandacht naar het nu. Vaak is ons hoofd bezig met malen, denken en analyseren. Door je ademhaling te volgen, te observeren kan je de gedachtestroom meer tot rust brengen en de focus van je hoofd naar je lichaam brengen. Ik zie de ademhaling dan ook als poort om verbinding te kunnen maken met mijn lichaam. Als ik verbinding kan maken met mijn lichaam kan ik observeren hoe mijn lichaam zicht voelt, wat ik nodig heb en mijn lichaam de ruimte geven om spanningen los te laten.

 

Het volgen en sturen van de ademhaling is dan ook een belangrijk onderdeel van Yoga Nidra. Ik gebruik vaak in het begin van de Nidra een ademhalingsoefening en tijdens een lage Nidra ook na het scannen van het lichaam om elke keer een stapje dieper naar binnen te kunnen keren.

  

Yoga Nidra Dag 2

Bewustzijnsoefening

Word je vandaag vaker bewust van je ademhaling. Neem je aandacht net zoals gisteren mee naar jezelf en volg dan tien in- en uit ademhalingen en probeer de ademhaling rustig naar de buik te brengen als je merkt dat je naar je borstkas ademt. Een buikademhaling is een ontspannen ademhaling.  

Een buikademhaling is een ontspannen ademhaling. 

Je kunt deze oefening overal doen. Ook met geopende ogen bijvoorbeeld op je werk of als je omringt bent met andere mensen. Zij merken het niet als jij 10 ademhalingen volgt. Vind je het niet fijn om bij andere in de buurt deze oefening te doen? Loop dan even naar de wc of naar buiten of volg je ademhaling terwijl je koffie of thee gaat halen. Hoe voelt deze oefening? Schrijf je ervaringen op in een dagboekje.  

Tip: Als je de bewustzijnsoefening lastig vindt zet dan ieder uur een wekker ter herinnering.  

Deel vooral je ervaring en tag Prana Yogi. PranaYogi0 op Facebook en prana__yogi op Instagram.

 

Yogaprops nodig? 

Bezoek de Prana Yogi Shop.

Voor 22 euro per maand Onbeperkt Yogageluk of volg losse lessen vanaf 5 euro.

Login

Login voor jouw yogageluk

Blijf op de hoogte

Laat je naam en email achter in het formulier zodat ik je kan toevoegen aan de wachtlijst. Je zal als eerste informatie ontvangen over nieuwe retraites.