Yoga Nidra

Yoga Nidra is een moment voor jezelf, een moment om alles even achter je te laten en weer op te laden. Yoga Nidra, ook wel slaapyoga, brengt je lichaam en geest in een diepe ontspanning. Je mag zo ontspannen mogelijk gaan liggen en je hoeft alleen maar te luisteren.

Je mag luisteren naar een stem die je laat reizen door je lichaam, langs je
ademhaling en die je daarna letterlijk meeneemt op reis. Een reis naar een fijne plek, een veilige haven. Een plek waar je kunt opladen, loslaten en wellicht wel iets over jezelf kunt leren.


Grens tussen wakker zijn en slapen
Tijdens Yoga Nidra zoeken we de grens op tussen wakker zijn en slapen. Het ene moment kan je mijn stem heel duidelijk horen en het andere moment lijkt mijn stem ver weg en misschien wel verdwenen. De grootste uitdaging is om alert te blijven en dus niet in slaap te vallen. Soms val je wel in slaap. Dan had je lichaam dat gewoon nodig.

Geen probleem. Je kunt niets fout doen. Wellicht blijf je de volgende keer wel wakker.


Nieuwsgierige open mind
Iedere nidra is anders. Zelfs als je meerdere keren dezelfde nidra doet, zal je merken dat er delen zijn die je de vorige keer niet zijn opgevallen, of dat je een totaal andere ervaring hebt. Probeer geen verwachtingen te hebben en ga met een nieuwsgierige open mind de nidra in. Je weet nooit wat er op je pad komt.


Iedere nidra heeft een eigen thema. Het thema lees je in de lesomschrijving.
Sommige nidra’s helpen je om in slaap te vallen, andere om juist creatief te worden of om op te laden.

Mag ik jou meenemen op een ontspannen reis?


Nidratips:
o Zorg dat je in een ruimte kunt liggen waar je niet gestoord wordt.
o Tijdens yoga nidra lig je lang stil en door de diepe ontspanning gaat je
hartslag omlaag, waardoor je snel afkoelt, dus zorg voor voldoende warme
dekentjes en kussentjes. Maak het jezelf vooral gemakkelijk en comfortabel.
o Het kan fijn zijn om een oogkussentje of een opgevouwen sjaal over je ogen te leggen, zodat je ogen vanzelf dicht blijven en het gewicht van het kussentje zorgt voor een diepere ontspanning.
o Om jezelf goed te kunnen afsluiten van de omgeving kan het helpen om een hoofdtelefoon of oortjes te gebruiken.
o Zorg dat je na de nidra de tijd hebt om rustig bij te komen.


Wanneer is deze les geschikt?
o Als je de behoefte hebt om tot jezelf te komen, te ontspannen of te aarden.
o Als je alleen comfortabel wilt liggen en luisteren.
o Als je niet kunt slapen of juist creativiteit wilt opwekken.


Voordelen van yoga nidra
o Stimuleert je pranaflow, de stroom van levensenergie door je lichaam.
o Je leert je lichaam ontspannen, zodat je beter kunt slapen.
o Brengt je lichaam en mind in balans.
o Zorgt voor een positieve mindset door het gebruik van intenties.

Andere blog posts die misschien leuk vindt:

Compassie

Wanneer heb jij jezelf voor het laatst een complimentje gegeven? Compassie is jezelf zien zonder oordeel.

Gentle Flow

Gentle Flow is een zachte, dynamische les met ruimte voor

Login

Blijf op de hoogte

Laat je naam en email achter in het formulier zodat ik je kan toevoegen aan de wachtlijst. Je zal als eerste informatie ontvangen over nieuwe retraites.